Nieuwe klanten werven, hoe dan?

Voor veel bedrijven is het werven van nieuwe klanten een enorme uitdaging, waarom zou iemand jouw klant willen worden? Waarom ben jij een beter alternatief dan een ander bedrijf en waarom zou iemand jou nodig hebben? Op deze vragen zul je een antwoord moeten vinden voordat je aan de slag kunt met goede verkoop!

Wat maakt jou uniek?

Als bedrijf is het heel belangrijk om te weten wat jou uniek maakt en waarom mensen voor jou moeten kiezen en niet voor iemand anders. Als je dit niet weet, of je vertelt dit niet, hebben potentiële klanten geen reden om voor jou te kiezen. Om aantrekkelijk te zijn voor potentiële klanten is het daarom van belang dat iedereen binnen je bedrijf snapt waar de sterke punten liggen en wat jullie uniek maakt. Daarnaast is het belangrijk om te laten zien waarom jij onmisbaar bent.

Kennis laten maken

Een goede investering in je bedrijf is om klanten kennis te laten maken met je dienst of product. Zodra ze gratis of tegen een kleine vergoeding kunnen proeven van wat je hebt, zullen ze niet snel meer terug willen. De prijs van een product of dienst is bijna altijd de drempel bij afnemers. Door die drempel weg te nemen, wordt het na het proberen moeilijker om er afstand van te doen. Als je dit gaat doen, is het wel belangrijk dat je voldoende geld binnen krijgt, dus doe dit wanneer je al een klantenbestand hebt of als je voldoende reserves hebt. Als je mensen laat proberen, gaat het geld pas later binnenkomen. Het is een effectieve manier om snel nieuwe klanten te krijgen, maar het vergt wel een flinke investering.

Hulp inschakelen

Vaak weet je precies wat je verkoopt en waarom je dat verkoopt, maar dit overbrengen aan een klant is lastig. Zelf zit je volledig in de materie en ben je enthousiast, maar een klant is vaak sceptisch. Dit kan je eigen enthousiasme remmen. Daarom is het aan te raden om een professional in te schakelen. Dit kan op twee manieren, een coach die jou helpt om je product goed op de markt te kunnen zetten of een verkoper die het verkopen voor je gaat doen. Het voordeel aan een coach is dat je de verkoop bij jezelf houdt. Als eigenaar ben je zelf altijd meer betrokken dan een verkoper dat is. Een coach kan helpen met verschillende dingen, zowel de uitstraling van je bedrijf als jouw skills. Een verkoper inschakelen is vooral op de korte termijn een goede investering, zodra hij kennis heeft gemaakt met je product kan hij beginnen met zijn kunstje.

Bedrijf laten beoordelen

Wat voor iedereen een goede investering is, is het laten beoordelen van je bedrijf. Iemand van buitenaf die een beeld vormt bij je bedrijf. Door een beoordeling te krijgen, leer je wat anderen van je vinden. Het kan namelijk heel goed zijn dat je imago en identiteit niet overeen komen. Door een onafhankelijke partij mee te laten kijken, kun je veel leren. Dit kan je ook helpen om nieuwe klanten te werven, als je identiteit en imago op elkaar aansluiten, wordt je vanzelf aantrekkelijker!